Sunday, May 9, 2010

Torcik Truskawkowy z Mascarpone

English Version


Lżejsza odmiana tortu urodzinowego:) Zrobiłam go na urodziny moich znajomych i wszyscy byli nim zachwyceni:) Krem z bitej śmietany i serka mascarpone porównywano do lodów no i może faktycznie troszkę tak smakował. Na moim torciku były życzenia dla dziewcząt ale można również ozdobić go truskawkami na górze i otrzymamy wspaniałe ciasto na jakąkolwiek uroczystość czy niedzielne popołudnie. Dodatkowy plus to taki, że robi się go w miarę szybko:) Tylko wydaje się być pracochłonny:)


Składniki:

Ciasto:
8 dużych jajek
1 i 1/3 szklanki cukru
1 i 1/3 szklanki mąki pszennej
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
1 cukier waniliowy (16g)
8 łyżek oleju*
1,5 łyżki mąki ziemniaczanej

Sos Truskawkowy:

około 200-250g truskawek**
2 łyżki jasnego syropu kukurydzianego***

Krem:
około 1 litr kremówki (ja użyłam 2 pints/2 kartoniki po 473ml każdy - heavy whipping cream)
około 450g serka mascarpone (zużyłam 2 pudełeczka po 8oz/227g każde)
1/2 -3/4 szklanki cukru pudru (ja dałam 1/2 szklanki - zależy jak bardzo słodki chcecie mieć krem)
2 łyżki soku z cytryny (opcjonalnie)
500g truskawek****

Wykonanie:

Ciasto:
Żółtka oddzielamy od białek. Mąkę pszenną wymieszać z proszkiem do pieczenia. Białka ubić na sztywno, wciąż ubijając dodawać kolejno (i stopniowo) cukier, cukier waniliowy i żółtka. Na końcu dodać mąkę z proszkiem, olej oraz mąkę ziemniaczaną i dobrze wymieszać (najlepiej łyżką). Ciasto przelać do prostokątnej foremki o wymiarach 23x32cm (9x13in) i piec w temperaturze 180C (360F) do suchego patyczka - około 35-45 minut. Wyjąć, ostudzić, po czym przekroić wzdłuż na połowę.

Sos truskawkowy:
Truskawki obrać i przekroić na połówki. Ułożyć na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia lub pergaminem i polać syropem kukurydzianym.



Włożyć do piekarnika nagrzanego do 150C (300F) i piec około 45 minut do godziny aż zaczną puszczać sok i zrobią się intensywnie czerwone i pomarszczone (na zdjęciu poniżej są tuż po wyjęciu z piekarnika). Zmiksować w blenderze i ostudzić.


Krem:
Truskawki obrać i przekroić na połówki.
Kremówkę ubić z cukrem a następnie dodać serek mascarpone i dobrze wymieszać lub zmiksować. Na koniec dodać sok z cytryny (jeśli dodajemy).

Składamy torcik:
Jedną część ciasta smarujemy sosem z truskawek. Następnie smarujemy 1/4 kremu, układamy pokrojone truskawki (jedna obok drugiej) i znów smarujemy 1/4 kremu (jak na zdjęciu poniżej).



Przykrywamy drugą częścią biszkoptu i wykorzystując pozostałą połowę kremu smarujemy ładnie wierzch i boki naszego torcika oraz dekorujemy na górze (jak kto chce).
Do kremu można dodać barwniki spożywcze (kilka kropelek) aby udekorować lub napisać życzenia w innym kolorze niż biały.
Wkładamy do lodówki aby się schłodził. Można kroić po około 2 godzinach (ja próbowałam dopiero na drugi dzień na przyjęciu i wtedy krem był już tak schłodzony, że smakował jak lody waniliowe).


Polecam i smacznego!:)

*zawsze używam pure canola oil
**z takiej ilości truskawek otrzymamy dość dużo sosu - ja nie zużyłam całego - wykorzystałam go później do polania makaronu (pycha!)
***light corn syrup - można kupić w każdym markecie, np. Lucky - można też użyć miodu
****jeśli chcecie udekorować też torcik truskawkami na górze wtedy będzie potrzeba ich więcej

No comments:

Post a Comment

Thanks for stopping by!:)