Wednesday, June 19, 2013

Dżem Pomarańczowy

English Version


Moje drzewko pomarańczowe w ogrodzie wciąż ugina się pod ciężarem owoców. Postanowiłam, że trzeba coś z nimi zrobić:) Wiele wyczytałam na temat konfitury z pomarańczy. Część przepisów woła o naprawdę dużo wody i cukru, inne w ogóle wody nie uwzględniają tylko smaży się tylko pomarańcze z cukrem do smaku. Po poduczeniu się tu i tam w końcu zdecydowałam, że spróbuje zrobić:) Moje pomarańcze są bardzo słodkie więc nie dodałam zbyt wiele cukru. Nie wlałam tam też za wiele wody, stwierdzając że po prostu dodam więcej jeśli będzie taka potrzeba.  Podobnie zresztą jak i z cukrem. Wyszło naprawdę super!:) Oczywiście jak to konfitura z cytrusów, ma ona lekki posmak goryczki ale mnie to zupełnie nie przeszkadza:) Ale są tacy co nie lubią. Dlatego bardzo ważne jest aby dobrze usunąć białą część spod skórki pomarańczy. No i ja dodałam tylko część skórki z owoców bo ona też dodaje tej goryczki. Skórki są jednak ważne, podobnie jak wszystkie błonki i pestki. Mają one bowiem najwięcej pektyn, które pozwalają konfiturze zgęstnieć w sposób naturalny. 
Polecam Wam mój dżem:) Może ktoś skorzysta:) 


Składniki (na 4 słoiki):

10 dużych pomarańczy (około 3kg/6.6lb)
2 cytryny
5 szklanek wody
2 szklanki cukru

4 słoiki - o pojemności 350ml/12oz/1 1/2 szklanki każdy

Wykonanie:

Obrać skórkę z 5-6 pomarańczy (tylko tą pomarańczową część, dokładnie usuwając białą część) i drobno pokroić. Lub tak jak ja zrobiłam obrać ją używając obieraczki do cytrusów (zester).


Obrać resztę pomarańczy i usunąć dokładnie całą białą część bo dżem będzie bardzo gorzki.
Następnie pomarańcze pokroić drobno (na pół, na ćwiartki, na ósemki a potem na małe plasterki).


Pokrojone owoce, skórki a także wszystkie błonki i pestki wrzucić do dużego garnka. Obrać również skórkę i pokroić drobno cytryny i również dodać do garnka.


Dodać cukier oraz wodę, zagotować, mieszając aby cukier się rozpuścił.


Następnie garnek zdjąć z ognia, przykryć i zostawić w temperaturze pokojowej na całą noc.
Kolejnego dnia znów zagotować, zmniejszyć ogień i gotować na małym ogniu 3.5-4 godziny (ja gotowałam 4 godziny). Cały czas mieszamy zawartość garnka i w razie potrzeby dolewamy wody (ja już nie dodawałam). Konfitura powinna zgęstnieć. Aby sprawdzić czy jest już gotowa, najlepiej nałożyć na małą łyżeczkę troszkę dżemu i włożyć do lodówki na około 15 minut. Jeśli po wyjęciu ma konsystencję taką jak lubicie w dżemach to jest gotowa, jeśli nie to trzeba jeszcze pogotować.



Słoiki wyparzyć. Ja włożyłam je do garnka wyłożonego ściereczką, zalałam gorącą wodą i gotowałam 10 minut.


Do jeszcze ciepłych słoików nakładamy dżem. Jeśli chcecie można zapasteryzować (ja gotowałam  moje słoiki z konfiturą w tej samej wodzie i w tym samym garnku przez 20 minut).


Przechowywać w spiżarce lub lodówce (najlepiej w jakimś chłodnym miejscu).


Serwować z czym tylko sobie życzycie, super do kromki chleba czy naleśników albo jako dodatek do ciast i deserów.



Polecam i smacznego!:)

6 comments:

  1. Domowy dżemik- coś wspaniałego. Ach te kolory i te smaki!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh tak kolorek super i naprawde smaczny!:)

      Delete
  2. To jest dżem, a nie te wszystkie produkty dżemopodobne na żelujacych dodatkach. Super wygląda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziekuje i masz racje, calkiem inny smak! :)

      Delete
  3. powiem szczerze,trochę Ci zazdroszczę tych pysznych pomarańczy w ogrodzie

    ReplyDelete

Thanks for stopping by!:)