Thursday, February 17, 2011

Kluski na Parze



Albo pyzy drożdżowe, pampuchy, kluski poznańskie albo kluchy z łacha! Jakoś ta ostatnia nazwa do mnie nie przemawia:) W różnych rejonach Polski różnie nazywane i podawane z różnymi dodatkami. U mnie zazwyczaj na słodko z owocowymi sosami (np. truskawkowym lub jagodowym) lub z roztopionym masłem i cukrem. Można je też podawać z mięsem i sosami mięsnymi.
Ja pamiętam je ze swojego dzieciństwa:) Robiła je bardzo często moja Babcia i Mama:) Smakują nam baaardzo!:) Spróbujcie jeśli pamiętacie je ze swoich dziecięcych lat a jeśli nigdy nie próbowaliście to warto wypróbować:) Polecam!:) 
Moje kluski wyszły naprawdę bardzo duże a to dlatego, że nie miałam mniejszej szklanki aby je wycinać - jeśli macie coś mniejszego lepiej zrobić mniejsze:)
Przepis zmodyfikowany z książki "Kuchnia Polska. Dania na każdą okazję" Marka Łebkowskiego.


Składniki (na 7 bardzo dużych klusek):

2 szklanki + 2 łyżki mąki pszennej
2 łyżeczki suchych drożdży
1/2 szklanki ciepłego mleka (ale nie gorącego!)
2 małe jajka
2 łyżki masła - roztopionego i wystudzonego
1 łyżka cukru
szczypta soli

Wykonanie:

Mleko wlać do miski (lub miski miksera jeśli będziecie wyrabiać ciasto mikserem). Dodać drożdże, 1 łyżkę cukru, 3 łyżki mąki, wymieszać dobrze aby drożdże się rozpuściły, przykryć i zostawić na około 15-20 minut. Na cieście pojawią się bąbelki i troszkę urośnie.
Następnie dodać do miski resztę mąki (zostawić te 2 łyżki i dodać na końcu jeśli ciasto będzie za luźne), jajka, masło i sól. Wyrobić gładkie i elastyczne ciasto. Przykryć i zostawić aż podwoi swoją objętość - około 1-1.5 godziny.
Następnie ciasto wyjąć na lekko omączoną powierzchnię, rozwałkować na grubość około 3cm/1.2inch i szklanką wycinać kółka.


Przykryć kluski i zostawić na około 15 minut aby się napuszyły. 
Gotować na parze około 10 minut (jeśli zrobicie mniejsze kluski gotować je krócej). Podawać odrazu polane sosem owocowym lub masłem i posypane cukrem. 
U mnie były z sosem truskawkowym a ostatnio z jagodowym, na który przepis podaje poniżej:)

Sos Jagodowy:

2 szklanki jagód
1 1/2 szklanki kefiru lub jogurtu naturalnego
3 łyżki cukru

Wszystkie składniki zmiksować/zblendować i polać kluski.



Polecam i smacznego!:)

3 comments:

  1. Czy moge Marzenko je zrobic w zwyklym steamerze do warzyw
    Pozdrawiam Aneta

    ReplyDelete
  2. Tak Anetko - jak najbardziej:) Ja wlasnie tak je robie. Pozdrawiam:)

    ReplyDelete
  3. u mnie nazywa się je pampuchami...ach- smak dzieciństwa;)

    ReplyDelete

Thanks for stopping by!:)