Tuesday, December 4, 2012

Choinki z Piernika

English Version


Super pomysł!:) Świetne jako dekoracja świątecznego stołu albo prezent:) Można zapakować w jakiś ładny, świąteczny woreczek i obdarować kogo tylko chcecie:) Musicie się tylko zaopatrzyć w pięć foremek - kółek o różnej średnicy oraz... troszkę czasu:) Bo są niestety trochę pracochłonne ale warto je przygotować bo wyglądają naprawdę uroczo no i kto by nie chciał dostać takiego fajnego, jadalnego prezentu?:) Polecam przygotować!:) Pomysł znalazłam na stronie ugotuj.to ale zmieniłam trochę ciasto bo nie dało się z nim pracować jak zrobiłam zgodnie z tamtym przepisem. Wy możecie oczywiście użyć Waszego ulubionego ciasta na pierniczki. Tutaj chodzi głównie o pomysł. Fajny pomysł:)

Składniki (na 10-13 choinek):

Ciasto:
1 1/2 szklanki miodu
200g/7oz (14 łyżek) masła
6 łyżek przyprawy do piernika
1/2 szklanki cukru pudru
850g/30oz mąki pszennej
1 łyżeczka sody
szczypta soli
1 jajko

Lukier:
2 białka
2-3 szklanki cukru pudru

Wykonanie:

Miód, masło, cukier i przyprawę do piernika rozpuścić (nie gotować).


Odstawić aby masa lekko przestygła.
Mąkę przesiać z solą i sodą. Dodać do niej masę miodową oraz lekko roztrzepane jajko i zagnieść ciasto. Będzie dość luźne. Podzielić na połowę, zawinąć każdą część w folię spożywczą i włożyć do lodówki na kilka godzin a najlepiej na całą noc.



Następnego dnia ciasto rozwałkować dość grubo. Wycinać kółka o różnej wielkości oraz małe gwiazdki na czubek choinki.


Układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia lub pergaminem i piec w piekarniku nagrzanym do 175C/345F.


Czas pieczenia uzależniony jest od wielkości foremki, oto jak ja przygotowałam moją choinkę:

Przygotowałam 5 foremek-kółek o średnicy:

4inch - piekłam 13 minut
3 1/2inch - piekłam 12 minut
3inch - piekłam 12 minut
2 1/2inch - piekłam 11 minut
2inch - piekłam 9 minut

Oraz foremke w kształcie gwiazdki o średnicy 1inch i piekłam je 6 minut.

Chodzi o to aby każde kółko było troszkę mniejsze od poprzedniego - 4inch to około 10cm. Najlepiej upiec najpierw kółka jednej wielkości, później następne itd. Upieczone pierniczki wystudzić na kratce.


Przygotować lukier: ubić białka na sztywno. Cały czas ubijając dodawać cukier puder aż otrzymamy gęsty lukier. Można dodać do lukru ekstrakt waniliowy.


Używając przygotowanego lukru budujemy choinki. Składamy zaczynając od największego kółeczka i kończąc na najmiejszym. Potrzebujecie około 1 1/4 łyżeczki lukru aby skleić dwa pierwsze ciasteczka, potem używamy już mniej i mniej. Naciskamy delikatnie każde kółeczko aby lukier ładnie wypłynął na boki, wtedy choinka będzie ładnie wyglądała. Na czubku umieszczamy gwiazdkę.



Odstawiamy choinki aby lukier zastygł. Moje stały kilka godzin na blacie w kuchni.


Tak przygotowane choinki można jeszcze ozdobić jakimiś świątecznymi posypkami, kolorowym lukrem lub posypując cukrem pudrem imitując śnieg.


Tutaj zapakowane czekają na szczęściarzy, którzy je dostaną:)


Polecam i smacznego!:)

19 comments:

  1. A tym szczesciarzem bylam ja, a wlasciwie moje dzieci :)

    ReplyDelete
  2. U mnie takie choineczki piernikowe robi sie z foremek-gwiazdek, wyglądają jakby miały galązki! Polecam. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Super pomysl!:) Moze wyprobuje nastepnym razem:) Dziekuje:)

      Delete
  3. śliczne! w tym roku zrobię takie jak tylko czas mi pozwoli

    ReplyDelete
    Replies
    1. No tak... ten czas:))) Ale one takie slodkie ze naprawde warto zrobic:))) Pozdrawiam!:)

      Delete
  4. Świetny pomysł na prezent :)))

    ReplyDelete
  5. Genialny pomysł na prezent, a zdjęcia wprost powalające! :-)
    Robiłam takie w zeszłym roku z gwiazdkami i obdarowani byłi bardzo zadowoleni :-)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Basia

    ReplyDelete
  6. Doskonałe!!!! Wspaniałe...Zwariowałam...

    ReplyDelete
  7. Dziekuje dziekuje! Za komentarze i za mile slowa!:) Super ze jestescie!:))) Pozdrawiam serdecznie:)

    ReplyDelete
  8. Ale cudne! Jak dawno tu nie zagladalam...gdybym wczesniej tu Weszla to wiedzialabym co chce pod choinke...

    ReplyDelete
  9. Ale cudne! Jak dawno tu nie zagladalam...gdybym wczesniej tu Weszla to wiedzialabym co chce pod choinke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziekuje bardzo!:) No kto wie... moze dostaniesz wlasnie taka haha

      Delete

Thanks for stopping by!:)