Friday, May 8, 2015

Drożdżowy Placek z Rabarbarem

English Version


Jedno z najlepszych ciast jakie upiekłam!:) Przywiozłam do domu rabarbar i stwierdziłam, że trzeba zrobić ciasto, na co moja mama stwierdziła, że najlepsze to będzie drożdżowe!:) Nigdy takiego nie robiłam ani nie jadłam więc postanowiłam spróbować! No i wyszło pysznie, przepysznie i na pewno jeszcze nie raz takie popełnię! Spróbujcie bo warto!:) Polecam!:)


Składniki:

550g/1.2lb mąki pszennej
5 łyżeczek suchych drożdży
3/4 szklanki cukru
5 żółtek
113g/4oz masła - roztopionego i wystudzonego
250ml mleka (ciepłego ale nie gorącego)
szczypta soli
1 łyżka ekstraktu waniliowego

650g/1.4lb rabarbaru - obranego i pokrojonego na mniejsze kawałki
1/2 - 3/4 szklanki cukru

Kruszonka:

113g/4oz masła
1 szklanka mąki pszennej
1/2 szklanki cukru
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Wykonanie:

Mąkę wymieszać z drożdżami. Nastepnie dodać resztę składników i wyrobić gładkie i elastyczne ciasto. Może się troszkę kleić ale nie dodawać więcej mąki. Ciasto w misce przykryć ściereczką i odstawić do podwojenia objętości (około 1-1.5 godziny).



Pokrojony rabarbar włożyć do miski, dodać cukier, wymieszać i odłożyć na około 30 minut albo dłużej. Ilość cukru zależy od Was, jak bardzo słodkie ciasta lubicie.


Wszystkie składniki na kruszonkę włożyć do miski i wyrobić, najlepiej palcami, aż będzie wszystko przypominało kruszonkę. Odstawić.

Wyrośnięte ciasto zagnieść jeszcze raz po czym wyłożyć do blaszki o wymiarach 23x32cm/9x13inch, wyłożonej papierem do pieczenia (najlepiej i najłatwiej rozciągnąć palcami).


Na górę wyłożyć rabarbar (bez soku, który się wytworzył), po czym wszystko posypać kruszonką. Odstawić na około 30-40 minut aby się ładnie napuszyło.



Piec w piekarniku nagrzanym do 180C/350F przez około 50 minut. Sprawdzić patyczkiem najlepiej czy ciasto już jest dobre.


Lekko wystudzić, kroić i podawać.


Polecam i smacznego!:)

19 comments:

  1. uwielbiam drożdżowe i rabarbar, więc to coś dla mnie:)

    ReplyDelete
  2. A ja nic dzisiaj nie mam na niedzielę... :-(

    ReplyDelete
  3. Połączenie drożdżówki z rabarbarem to smak dzieciństwa, uwielbiam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Również i mi wróciły wspomnienia z dzieciństwa. Fajna sprawa wrócić do starych przepisów.

      Delete
  4. Czy to juz koniec blogowania?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mam nadzieje ze nie ;) Ale poki co niestety dluzsza przerwa :(

      Delete
  5. Ciasto drożdżowe zawsze kojarzy mi się ze smakiem dzieciństwa :) Przepis jak najbardziej na tak, z chęcią go wypróbuję :) Zapraszam również na swojego bloga z przepisami. http://przepisymag.pl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dokładnie! Takie same mam przemyślenia - za każdym razem jak widzę takie ciasto to po prostu pojawiają mi się przed oczami stare czasy :)

      Delete
  6. Wszystkiego co najlepsze w nadchodzącym 2016 roku życzy Marzynia :-)

    ReplyDelete
  7. Marzyniu, gdzie się przeniosłaś? Tęsknię za Tobą... Daj znać na mojego bloga, bo ja niestety, nie fejsowna :-(

    ReplyDelete
  8. Marzenko, bardzo dziękuję za odpowiedź, niech Ci się córunia chowa jak najlepiej! Moja córcia, czyli Martik, ma 23 lata (a Jerzyk 27!), więc moja dłuższa przerwa w blogowaniu także może nastąpić szybko - WNUKI!!!
    caUski ju świąteczne - Marzynia

    ReplyDelete
  9. Wszystkie ciast z rabarbarem są przepyszne !

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. Dość interesująca opcja na śniadanko.

    ReplyDelete
  12. Jeszce nigdy nie piekłam drożdżowego ciasta. Zawsze mam obawy, że źle wyrośnie, że coś sknocę i zawsze odstraszało mnie to oczekiwanie.
    Ale w weekend zabrałam sporo rabarbaru od babci z ogródka. Porobiłam już kompot i zostało jeszcze trochę zapasu, więc chyba go spożytkuję właśnie na ciasto.
    Pożyczam przepis i idę na żywioł :) Trzymajcie kciuki. Mam nadzieję, że sobie poradzę i ciasto będzie tak apetyczne jak na zdjęciu.

    ReplyDelete
  13. Świetny przepis! Rabarbar daje radę.

    ReplyDelete
  14. Swietny placek i świetnie smakuje :)

    ReplyDelete

Thanks for stopping by!:)